Warsztaty dla nauczycieli i uczniów
Cykl warsztatów
„Praca z uczniem uzdolnionym matematycznie"
Spotkanie 18
[warsztaty dla nauczycieli]
Instytut Matematyki UJ, czwartek 15 czerwca 2023 r., godz. 12:00-16:00
Spotkanie stacjonarne (siedziba Wydziału Matematyki i Informatyki UJ, ul. Łojasiewicza 6), czwartek 15 czerwca 2023, w godz. 12:00-16:00. Spotkanie obejmie dwa bloki zajęć z przerwą kawową/obiadową.
W dniu 12.06.2023 zakończyliśmy rejestrację uczestników spotkania. |
Program spotkania
12:00 - Rozpoczęcie warsztatów
12:15-13:45 - Wykład: O statystyce;
Prowadzący: dr Piotr Kościelniak. Opis: Referat będzie dotyczył podstaw statystyki matematycznej, z uwypukleniem problemów na jakie można natrafić w jej stosowaniu i interpretacji.
13:45-14:30 - Przerwa kawowa/obiadowa
14:30-16:00 - Wykład: Filtr pierwiastków z jedynki, czyli jak używać liczb zespolonych bez mówienia o liczbach zespolonych;
Prowadzący: dr Marcin Kulczycki; Opis: Przedstawiona zostanie metoda algebraiczna pomagająca rozwiązywać zadania kombinatoryczne typu "ile jest n-cyfrowych liczb o cyfrach ze zbioru {2,3,7,9} podzielnych przez 3", "Ile jest podzbiorów {1,2,..., 2000} o sumie elementów podzielnych przez 5" i podobne. Metoda opiera się na własnościach pierwiastków pierwotnych z jedności, ale skomplikowaną aparaturę można sprytnie ukryć pod postacią kilku łatwych do zapamiętania zasad.
16:00 - zakończenie warsztatów
Wszystkie zajęcia odbędą się w sali 1016.
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z dr. Tomaszem Kobosem, który zajmuje się koordynacją warsztatów.
* * *
Spotkanie 17
[warsztaty dla nauczycieli]
Instytut Matematyki UJ, czwartek 17 listopada 2022 r., godz. 12:00-16:00
Spotkanie stacjonarne (siedziba Wydziału Matematyki i Informatyki UJ, ul. Łojasiewicza 6), czwartek 17 listopada 2022, w godz. 12:00-16:00. Spotkanie obejmie dwa bloki zajęć z przerwą obiadową.
Zakończyliśmy rejestrację uczestników spotkania w dniu 17.11.2022 r. |
Program spotkania
12:00 - Rozpoczęcie warsztatów
12:15-13:45 - Wykład: Modele generatywne - między jawą a snem
Prowadzący: dr hab. Marcin Mazur; Opis: Modele generatywne stanowią szeroką klasę algorytmów głębokiego uczenia maszynowego. Ich wyjątkowość wynika z faktu, iż (po odpowiednim wytrenowaniu) potrafią one (mając do dyspozycji jedynie losowy ,,szum'') produkować nowe ,,fałszywe'' dane (ang. fake data), które skutecznie imitują dane prawdziwe (ang. real data). Niniejszy wykład jest zwięzłym wprowadzeniem do koncepcji modeli generatywnych, uważanych za jedną z najszybciej rozwijających się obecnie gałęzi sztucznej inteligencji.
13:45-14:30 - Przerwa
14:30-16:00 - Wykład: Izogonalne sprzężenie;
Prowadzący: dr Dominik Burek; Opis: Pokażemy kilka własności izogonalnego sprzężenia i zastosujemy je w zadaniach olimpijskich.
16:00 - zakończenie warsztatów
Wszystkie zajęcia odbędą się w sali 1016.
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z dr. Tomaszem Kobosem, który zajmuje się koordynacją warsztatów.
* * *
Spotkanie 16
[warsztaty dla nauczycieli]
Instytut Matematyki UJ, czwartek 9 czerwca 2022 r. , godz. 12:00-16:00
Spotkanie stacjonarne (siedziba Wydziału Matematyki i Informatyki UJ, ul. Łojasiewicza 6), czwartek 9 czerwca 2022, w godz. 12:00-16:00. Spotkanie obejmie dwa bloki zajęć z przerwą obiadową.
Rejestracja na Warsztaty dla nauczycieli 9 czerwca 2022 odbyła się za pośrednictwem formularza umieszczonego na tej stronie.
Program spotkania
12:00 - Rozpoczęcie warsztatów
12:15-13:45
Prowadzący: dr Jerzy Szczepański, prof. UJ
Tytuł: Liczby zespolone w matematyce elementarnej
Opis: Przedstawimy kilka zastosowań liczb zespolonych w zagadnieniach arytmetyki, geometrii i algebry.
13:45-14:15 - przerwa
14:15-15:45
Prowadzący: mgr Piotr Pikul
Tytuł: Optymalne rozjazdy tramwajowe
Opis: Pochylimy się nad zagadnieniem minimalizacji liczby zwrotnic potrzebnych do budowy rozjazdu pozwalającego na prowadzenie ruchu we wszystkich relacjach pomiędzy n kierunkami. Już najprostsze fakty z teorii grafów pozwalają udowodnić niektóre oszacowania. W dodatku kształt "matematycznie optymalnych" rozjazdów okazuje się nieco zaskakujący w porównaniu z istniejącą w rzeczywistości infrastrukturą torową.
15:45 - zakończenie warsztatów
Wszystkie zajęcia odbędą się w sali 1016.
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z dr. Tomaszem Kobosem, który zajmuje się koordynacją warsztatów.
* * *
Spotkanie 15
[warsztaty dla nauczycieli]
spotkanie online, czwartek 4 listopada 2021, w godz. 12:00-15:30
Spotkanie online odbędzie się na platformie Microsoft Teams. Rejestrację uczestników spotkania zakończyliśmy w dniu 2.11.2021 r. Link do spotkania zostanie wysłany do zarejestrowanych uczestników na dzień przed warsztatami (w środę 3 listopada 2021 r.). Ponieważ link zostanie przesłany na adres podany w zgłoszeniu, prosimy o uważne wpisywanie adresu.
Program spotkania:
12.00-13.30 Prowadzący: dr Patryk Pagacz Tytuł: Różnorodne zastosowania indukcji matematycznej Opis: Indukcja matematyczna jest narzędziem wykorzystywanym we wszystkich działach matematyki. Podczas warsztatów postaramy się przyjrzeć niestandardowym krokom indukcyjnym stosowanym do twierdzeń i zadań pochodzącym z różnych działów matematyki. |
14.00-15.30 Prowadzący: dr Martha Łącka Tytuł: Strategie w grach Opis: Podczas warsztatów omówimy, co to znaczy mieć strategię wygrywającą. Następnie przeanalizujemy kilka gier i sprawdzimy, czy któryś z graczy taką strategię posiada. Jeśli czas pozwoli, przedstawimy również pewne twierdzenia dotyczące strategii w grach. |
* * *
Spotkanie 14
spotkanie online, środa 24 lutego 2021 r. , godz. 12:00-13:30
Spotkanie online odbędzie się na platformie Microsoft Teams. Rejestracja uczestników zakończyła się w dniu 16 lutego 2021 r. po wyczerpaniu limitu miejsc. Każdy nauczyciel matematyki biorący udział w warsztatach mógł zarejestrować do czterech uczniów zainteresowanych matematyką.
Program spotkania:
12.00-13.30 [Wykład dla Nauczycieli] Prowadzący: dr Tomasz Kobos Tytuł: Matematyczna restauracja Opis: W czasie pandemii restauracje są zamknięte. Otwarta pozostaje jednak matematyczna restauraja, w której można złożyć swoje matematyczne zamówienie. |
12.00-13.30 [Wykład dla Uczniów] Prowadzący: mgr Piotr Pikul Tytuł: Który trójkąt jest najbardziej dowolny? Opis: Można zauważyć, że często narysowany na szybko trójkąt ostrokątny wygląda jakby był prostokątny albo równoramienny. Referat jest próbą matematycznego odniesienia się do tego "problemu" i wskazania trójkąta możliwie najmniej szczególnego. |
14.00-15.30 [Wykład dla Nauczycieli i Uczniów] Prowadzący: dr Piotr Miska Tytuł: Zastosowanie rachunku wektorów w zadaniach z planimetrii Opis: W szkole średniej dowiadujemy się, jak przy pomocy rachunku na wektorach udowodnić twierdzenia o odcinkach łączących środki boków trójkąta, ramion trapezu czy przekątnych trapezu. Celem warsztatów jest pokazanie na kilku przykładach, że wektory mogą być bardzo pożytecznym narzędziem w rozwiązywaniu również (a może przede wszystkim) trudniejszych zadań i twierdzeń w geometrii syntetycznej. |
* * *
Spotkanie 13
Instytut Matematyki UJ, środa 19 lutego 2020 r. , godz. 10:00-14:00
Rejestracja uczestników zakończyła się w dniu 15 stycznia 2020 r. po wyczerpaniu limitu miejsc. Każdy nauczyciel matematyki biorący udział w warsztatach mógł zarejestrować do pięciu uczniów zainteresowanych matematyką.
Program spotkania:
W czasie wystąpienia postaram się pokazać, jak dzieła różnych artystów, a przede wszystkim Eschera, mogą być pretekstem do tego, żeby opowiedzieć o różnych dziedzinach matematyki, zasugerować zadania, a nawet postawić bardzo poważne problemy.
dr Marcin Kulczycki, Zadania o kolorowaniu
Na różnego rodzaju konkursach pojawia się co pewien czas specjalny rodzaj zadań, najczęściej o charakterze kombinatorycznym, które albo odwołują się wprost w treści do kolorowania pewnych obiektów, albo mają eleganckie rozwiązania polegające na wprowadzeniu specjalnego kolorowania. Przedstawimy kilka rodzajów zadań tego typu i omówimy ich rozwiązania. Porozmawiamy również o niektórych problemach związanych z kolorowaniem, którymi interesuje się współczesna matematyka.
Jakub Węgrecki, Dorysujmy równoległobok.
Starożytna, egipska wskazówka dotycząca zadań z geometrii mówi: "Jeśli nie wiesz, co zrobić, dorysuj równoległobok!" Na zajęciach zajmiemy się zadaniami, w których ta porada się sprawdza.
* * *
Spotkanie 12
Instytut Matematyki UJ, poniedziałek 17 czerwca 2019 r. , godz. 10:00-14:00
Rejestracja uczestników warsztatów dobiegła końca w dniu 4. czerwca 2019 r. po wyczerpaniu wolnych miejsc. Każdy nauczyciel matematyki biorący udział w warsztatach mógł zarejestrować do pięciu uczniów zainteresowanych matematyką.
Zajęcia dla uczniów poprowadzą dr Arkadiusz Lewandowski i dr Anna Szymusiak.
Ar Arkadiusz Lewandowski - "Funkcje holomorficzne dla początkujących"
Dowiemy się, czym są funkcje holomorficzne i że oswojone nie gryzą. Postaramy się wywnioskować, że zespolony rachunek różniczkowy jest cool i że zajmując się nim można poczuć się jak Alicja w krainie czarów. Nie obiecujemy co prawda ciasteczek i grzybów, ale czary – tak.
Dr Anna Szymusiak - "Dyskryminacja czy nie? O paradoksie Simpsona"
Jeśli pewien uniwersytet przyjmuje na studia 44% aplikujących mężczyzn i 35% aplikujących kobiet, to czy to wystarczy, by mówić o dyskryminacji kobiet? A czy jeśli terapia A daje średnio większe szanse wyleczenia niż terapia B, to czy na pewno powinniśmy się jej poddać? Poprzez analizę kilku takich przykładów dowiemy się nie tylko na czym polega znany w probabilistyce i statystyce paradoks Simpsona, ale także w jaki sposób może stać się on narzędziem manipulacji."
Wykład dla nauczycieli "Liczby Fibonacciego: tożsamości Bineta, Cassiniego, Catalana i pewien związek ciągu Fibonacciego z liczbą pi" przedstawi dr Jerzy Szczepański. W trakcie wykładu przedstawimy tytułowe tożsamości za pomocą metod algebry liniowej, korzystając z niewielkiej porcji umiejętności z analizy matematycznej funkcji zmiennej rzeczywistej i zespolonej.
Warsztaty odbywać się będą w godzinach od 10 do 14. Szczegółowy program warsztatów podamy wkrótce.
* * *
Spotkanie 11
Instytut Matematyki UJ, środa 20 lutego 2019 r. , godz. 10:00-14:00
Rejestracja uczestników zakończyła się w dniu 31 stycznia 2019 r. po wyczerpaniu limitu miejsc. Każdy nauczyciel matematyki biorący udział w warsztatach mógł zarejestrować do pięciu uczniów zainteresowanych matematyką.
Zajęcia dla uczniów poprowadzą mgr Barbara Ciesielska oraz mgr Anna Szczepanek.
Barbara Ciesielska "Tam, gdzie matematyka, sztuka i magia łączą swoje siły, czyli zaskakujące fakty o orgiami".
Mówi się, że orgiami powstało dwa tysiące lat temu wraz z wynalezieniem papieru. W tym kontekście wydaje się zaskakujące, że początek odkrywania matematyki stojącej za składaniem papieru przypada dopiero na lata osiemdziesiąte zeszłego stulecia. Dziś gałąź nauki zwana origami obliczeniowym (ang. computional origami) rozwija się bardzo prężnie. Będzie można dowiedzieć się m.in. czym jest magiczna sztuczka-zagadka "fold & one cut", a także co mają wspólnego origami i białko. Origami nie jest nudne!
Anna Szczepanek - "O mierzeniu odległości".
Podczas warsztatów zajmiemy się funkcjami, które mierzą odległości, czyli metrykami. Poznamy różne metryki zarówno na płaszczyźnie, jak i na szachownicy, w zbiorach słów binarnych, ciągów czy też funkcji. Zbadamy, jak w poszczególnych metrykach będą wyglądały kule. Wprowadzimy także pojęcie równoważności metryk i sprawdzimy, które z poznanych w czasie zajęć metryk są, a które nie są równoważne.
Wykład dla nauczycieli "O paraboli" wygłosi mgr Dominik Burek. Wykład będzie dotyczył geometrycznych własności paraboli.
Warsztaty odbywać się będą w godzinach od 10:00 do 14:15. Szczegółowy program warsztatów:
09:30-10:00 - przybycie uczestników na Wydział Matematyki i Informatyki UJ
(hall na parterze Wydziału Matematyki i Informatyki UJ)
10:00-10:15 - oficjalne rozpoczęcie warsztatów - sala 0004
Uczniowie:
10:20-12:00 - zajęcia w grupach - część pierwsza:
grupa A (sala 0004) mgr Barbara Ciesielska - "Tam, gdzie matematyka, sztuka i magia łączą swoje siły, czyli zaskakujące fakty o origami".
grupa B (sala 1094) mgr Anna Szczepanek - "O mierzeniu odległości".
12:00-12:30 - przerwa kawowa (sala 1016)
12:30-14:10 - zajęcia w grupach - część druga:
grupa A (sala 1094) mgr Anna Szczepanek - "O mierzeniu odległości".
grupa B (sala 0004) mgr Barbara Ciesielska - "Tam, gdzie matematyka, sztuka i magia łączą swoje siły, czyli zaskakujące fakty o origami".
Nauczyciele:
10:20-10:30 sprawy organizacyjne (sala 1016)
10:30-12:00 mgr Dominik Burek "O paraboli" (sala 1016).
12:00-12:30 przerwa kawowa (sala 1016)
Około 14:15 zakończenie warsztatów.
* * *
Spotkanie 10
Instytut Matematyki UJ, czwartek 14 czerwca 2018 r. , godz. 10:00-14:00
Zajęcia dla uczniów poprowadzą Marcel Mroczek oraz Marcin Sroka.
Marcin Sroka "Systemy liczbowe, których nie znacie". Podczas zajęć opowiemy o liczbach zespolonych i kwaternionach. Przedstawimy pewien sposób konstrukcji podobnych systemów liczbowych i zastanowimy się nad ich wyjątkowością.
Marcel Mroczek - "Równania funkcyjne". Równanie funkcyjne to takie, w którym celem jest znalezienie funkcji spełniającej podane założenia. Podczas zajęć zostaną przedstawione różne typy równań funkcyjnych wraz z rozwiązaniami. Szczególną uwagę poświęcimy równaniom typu Cauchy'ego, wraz ze sposobami sprowadzania innych równań do tej postaci.
Wykład dla nauczycieli "Złota konstrukcja dwudziestościanu" wygłosi dr Jerzy Szczepański. Przypomnimy konstrukcję dwudziestościanu foremnego za pomocą trzech prostopadłych prostokątów o złotej proporcji podaną ponad 500 lat temu przez włoskiego franciszkanina Lukę Paciolego i pokażemy jak wykorzystać ją do wyznaczenia związków miarowych w dwudziestościanie foremnym i dwunastościanie foremnym.
Program spotkania:
09:30-10:00 - przybycie uczestników na Wydział Matematyki i Informatyki UJ
(hall na parterze Wydziałuu Matematyki i Informatyki UJ)
10:00-10:15 - oficjalne rozpoczęcie warsztatów - sala 0004
Uczniowie:
10:20-12:00 - zajęcia w grupach - część pierwsza:
grupa A (sala 0004) mgr Marcin Sroka - "Systemy liczbowe, których nie znacie"
grupa B (sala 1094) Marcel Mroczek - "Równania funkcyjne"
12:00-12:30 - przerwa kawowa (sala 1016)
12:30-14:10 - zajęcia w grupach - część druga:
grupa A (sala 1094) Marcel Mroczek - "Równania funkcyjne"
grupa B (sala 0004) mgr Marcin Sroka - "Systemy liczbowe, których nie znacie"
Nauczyciele:
10:20-10:30 sprawy organizacyjne (sala 1016)
10:30-12:00 dr Jerzy Szczepański "Złota konstrukcja dwudziestościanu"
(sala 1016)
12:00-12:30 przerwa kawowa (sala 1016)
Od godziny 12:30 nauczyciele będą mogli korzystać z sali 1016 (tej z kawą)
do 13:45 oraz uczestniczyć w dowolnych dwóch z zajęć przeznaczonych
dla uczniów.
Zakończenie warsztatów planujemy około godz. 14:15.
Ze względów organizacyjnych liczba uczestników warsztatów jest ograniczona i zakończyła się w czwartek 7 czerwca 2018 r.
Każdy nauczyciel matematyki biorący udział w warsztatach mógł zarejestrować do pięciu uczniów zainteresowanych matematyką.
* * *
Spotkanie 9
Instytut Matematyki UJ, czwartek 25 stycznia 2018 r. , godz. 10:00-14:00
09:30-10:00 - przybycie uczestników do budynku Wydziału Matematyki i Informatyki UJ (hall na parterze Wydziału MiI UJ)
10:00-10:15 - oficjalne rozpoczęcie warsztatów - sala 0004
Uczniowie:
10:20-12:00 - zajęcia w grupach - część pierwsza:
grupa A (sala 0004) dr Patryk Pagacz "Zagadnienia rekurencyjne"
grupa B (sala 1093) mgr Gabriel Jakóbczak "Co koloruje matematyk?"
12:00-12:30 - przerwa kawowa (sale 1006 i 1009)
12:30-14:10 - zaję cia w grupach - część druga:
grupa A (sala 1093) mgr Gabriel Jakóbczak "Co koloruje matematyk?"
grupa B (sala 0004) dr Patryk Pagacz "Zagadnienia rekurencyjne"
Nauczyciele:
10:20-10:30 sprawy organizacyjne (sala 0094)
10:30-12:00 dr hab. Marcin Mazur "O matematyce, ograniczeniach i wieloznaczności" - (sala 0094)
12:00-12:30 przerwa kawowa (sale 1006 i 1009)
Od godziny 12:30 nauczyciele będą mogli korzystać z sali 1006 i 1009 (przerwa kawowa) do godz. 14 oraz uczestniczyć w dowolnych dwóch z zajęć przeznaczonych
dla uczniów (w salach 0004 i 1093).
ok. 14:15 zakończenie warsztatów
Krótkie streszczenie wykładu i warsztatów:
Wykład „O matematyce, ograniczeniach i wieloznaczności” - dr hab. Marcin Mazur
Streszczenie: Co to jest matematyka? Kim jest matematyk? Co jest istotą matematyki? Podejmiemy próbę odpowiedzi na powyższe pytania oraz wyjaśnimy, skąd wziął się tytuł wykładu.
Zajęcia nr 1 "Problemy rekurencyjne" dr Patryk PagaczStreszczenie: W matematyce jak i w życiu często jesteśmy w stanie zrobić tylko jeden krok. Czasem bywa, że ten jeden krok wystarcza. Bazując na rekurencyjnej wiedzy można wiele wywnioskować. Podczas warsztatów przedstawione zostaną zarówno klasyczne problemy rekurencyjne takie jak "Wieża z Hanoi" oraz "Problem Flawiusza", jak i ich modyfikacje.
Zajęcia nr 2 "Co koloruje matematyk?" mgr Gabriel Jakóbczak
Streszczenie: Zajęcia mają na celu przybliżenie niektórych zagadnień z teorii grafów, takich jak problem czterech barw, rozgrywane kolorowanie, hipoteza 1-2-3. Zaprezentowane zostaną wybrane metody i strategie pozwalające poradzić sobie z pewnymi problemami.
Informujemy, że w dniu 8 stycznia 2018 r. zakończyliśmy rejestrację uczestników warsztatów w czwartek 25 stycznia 2018 r. po wypełnieniu limitu wolnych miejsc.
* * *
Spotkanie 8
Instytut Matematyki UJ, wtorek 20 czerwca 2017 r. , godz. 10:00-14:15
HARMONOGRAM:
8:30-10:00 -rejestracja uczestników
10:00-10:50 I blok zajęć
11:00-11:50 II blok zajęć
12:00-12:50 III blok zajęć
Warsztaty dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjów:
mgr Adam Białożyt Nierówność Muirheada - sala 1093
mgr Barbara Ciesielska: Pendolino czy Polskibus, czyli modelowanie matematyczne na przykładzie modelu cena-czas - sala 1094
mgr Piotr Miska: Niekonwencjonalne dowody małego twierdzenia Fermata - sala 1177
Wykład dla nauczycieli
dr Tomasz Kobos: Przekształcenia algebraiczne w zadaniach olimpijskich - sala 1016
* * *
Spotkanie 7
Instytut Matematyki UJ, czwartek 16 lutego 2017 r. w godz. 10-15
HARMONOGRAM
8:30 - 10:00 - Rejestracja uczestników
10:00 - 10:30 - Inauguracja
10:30 - 12:15 - I blok zajęć
• Nauczyciele: Wykład „Szlifowanie diamentów papierem ściernym albo o potrzebie ścisłości w matematyce” - dr Józef Piórek
• Uczniowie: Zajęcia w grupach
12:15 - 13:00 - Przerwa kawowa
13:00 - 14:45 - II blok zajęć
• Nauczyciele: Wykład „Liczby Bernoulliego” - dr hab. Piotr Niemiec
• Uczniowie: Zajęcia w grupach
14:45 - Zakończenie
Warsztaty dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych:
• dr Andrzej Czarnecki - „Przewidywanie pogody w wymiarze 3”
• mgr Barbara Ciesielska - „Tam, gdzie matematyka, sztuka i magia łączą swoje siły, czyli słów kilka o origami”
• mgr Piotr Miska - „Jak za pomocą symetrycznej monety losować z prawdopodobieństwem 1/3?”
• mgr Tomasz Pełka - „Konfiguracje prostych”
Warsztaty dla uczniów gimnazjum:
• mgr Adam Białożyt - „Wielomiany symetryczne - nierówność Muirheada”
• mgr Michał Kozdęba - „Okręgi w trójkącie”
Zob. zdjęcia z warsztatów.
* * *
Spotkanie 6
Instytut Matematyki UJ, wtorek 27 września 2016 r.
HARMONOGRAM
08:00 - 09:30 - Rejestracja uczestników09:30 - 10:00 - inauguracja
10:00 - 11:45 - I blok zajęć
• Nauczyciele: Wykład „Dwa zadania geometryczne z osobistą historią w tle” - dr Józef Piórek
• Uczniowie: Zajęcia w grupach
11:45 - 12:30 - Przerwa kawowa
12:30 - 14:15 - II blok zajęć
• Nauczyciele: Wykład „Banach i inni, czyli niezwykłe konsekwencje spotkania na krakowskich Plantach” - dr Krzysztof Ciesielski
• Uczniowie: Zajęcia w grupach
Warsztaty dla licealistów:
dr Andrzej Czarnecki - „Jakiego kształtu jest świat?”
mgr Martha Łącka - „Niezmienniki”
mgr Piotr Miska - „Zastosowania wektorów w zadaniach z planimetrii”
mgr Tomasz Pełka - „Twierdzenie o motylku”
Warsztaty dla gimnazjalistów:
mgr Michał Kozdęba - „Zasada szufladkowa Dirichleta i indukcja matematyczna”
mgr Gabriel Jakóbczak - „Kolorowanie w matematyce”.
* * *
Spotkanie 5
Instytut Matematyki UJ, czwartek 11 lutego 2016 r.
HARMONOGRAM
9:15 - 10:30 - Rejestracja uczestników
10:30 - 11:00 - inauguracja
11:00 - 12: 40 - I blok zajęć
• Nauczyciele: Wykład „Matematyka wyborcza" - dr Krzysztof Ciesielski
• Uczniowie: Zajęcia w grupach
12:40 - 13:20 - Przerwa kawowa
13:20 - 15:00 - II blok zajęć
• Nauczyciele: Wykład „Konstrukcje i rysunki" - dr Zdzisław Pogoda
• Uczniowie: Zajęcia w grupach
15:00 - Zakończenie
Warsztaty dla uczniów:
dr Jakub Byszewski - „Kolorowanie punktów"
mgr Piotr Miska - „Równania diofantyczne"
Kacper Łasocha - „Reszty kwadratowe"
Marcel Windys - „Motyw symediany w zadaniach olimpijskich"
Zdjecia z warsztatów w spakowanym archiwum zip (34Mb)
* * *
Spotkanie 4
Instytut Matematyki UJ, 24 czerwca 2015 r.
Program
|
|
|
|
|
Zagadki logiczne |
|
|
1045-1130 Gr. St1 Sala 0028 |
Google Maps - wyszukiwanie trasy |
|
|
1045-1130 Gr. Sz1 Sala 0094 |
Matematyczne niespodzianki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr Piotr Kościelniak (Instytut Matematyki UJ) Dlaczego wymyślono logartym? |
|
|
|
Przerwa kawowa |
|
Zakończenie warsztatów |
* * *
Spotkanie 3
Instytut Matematyki UJ, 13 lutego 2015 r.
Program
|
|
|
|
|
|
1115-1215 Sala 0004 |
Mgr Tomasz Kobos (Instytut Matematyki UJ) wykład pt. Twierdzenie o małżeństwach |
1215-1300 Sala 1016 |
Przerwa kawowa |
|
|
|
|
* * *
Spotkanie 2
Instytut Matematyki UJ, 13 listopada 2014 r.
Program
930-1045 |
Rejestracja uczestników warsztatów |
1015-1045 |
Rozpoczęcie warsztatów |
1045-1130 |
Dr Dominik Kwietniak (Instytut Matematyki UJ) |
1130-1145 |
Przerwa kawowa |
1145-1245 |
Dr Krzysztof Ciesielski (Instytut Matematyki UJ) |
1245-1300 |
Przerwa kawowa |
1300-1400 |
Dr Zdzisław Pogoda (Instytut Matematyki UJ) |
1400-1415 |
Zakończenie warsztatów |
* * *
Spotkanie 1
Instytut Matematyki UJ, 16 czerwca 2014 r.
Program
930-1030 |
Rejestracja uczestników warsztatów |
1000-1015 |
Powitanie uczestników, słowo wprowadzające |
1015-1100 |
Prelekcja dra Krzysztofa Ciesielskiego (Instytut Matematyki UJ) |
1100-1130 |
Przerwa kawowa |
1130-1215 |
Prelekcja mgr Iwony Szuperskiej-Mazur (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zabierzowie) |
1130-1215 |
Wykład (dla uczniów) |
1215-1315 |
Dyskusja uczestników warsztatów |
1315-1415 |
Obiad |
1415-1430 |
Zakończenie warsztatów |